#header-inner img {margin: 0 auto !important;} #header-inner {text-align:center !important;} -->

Pages

Tuesday 17 March 2015

OPERATION USUS PART 1

Sambungan dari ADMITTED KPJ SENTOSA ...

Selepas jumpe Gastroenterologist , Dr Thein Soo Sun dan siap endoscopic semuanya, nurse buat pemindahan ward. Sebab sebelum ni kan admitted kat Day Care je. So, sebelum tu stay kat ICU dulu. Bukan ape, sbb xcukup katil daa..

Ward sementara.. Duduk dlm icu.. Time ni still ade bius sbb baru lepas masuk camera..



So, hari Sabtu ready utk operation pukul 9am.. dalam 7pagi lebih nurse2  dah prepare segala ape yg patut.. Macam, ubat cucuk bon**t nk kasik membuang.. Kene kosongkan usus.. Dalam pukul 9 nurse dah suruh ready nk masuk ke OT Room.. Aku pon follow..  Sbb aku mmng tdo ward mlm tuu.. Family aku n family in law aku suruh diorang dtg pas operation dalam pukul 12 noon.. Sbb aku ni jenis yg kuat sikit mnghadapi sebarang kemungkinan.. Lagipon, sian mak n abah nk tunggu lame2 dlm ward..

Surgeon, Dr Dr Ng Soong Lek dah bgtahu awl2, operation ambik masa 3 jam.. Means dlm 12 siap. Sementara tu aku pegi mkn dulu.. 11.30am aku naik, then tngu dpn OT Room..Kebetulan surgeon keluar dan bgtahu operation success.. Malangnya die ckp, Firdaus kene kanser usus Tahap 3 sebabnya saluran limpa dah ade yg rosak.. Kalau lambat mungkin akan ke tahap 4.. Terkejut aku.. Itu slh nya bila suruh family dtg lmbt.. Terpaksa la call dorg share cerita sedih.. Rupanya mak aku dah menangis kat rumah siap xlalu makan..

Dalam pukul 12, pakar bius pulak keluar.. Dia bgtahu laki aku tgh sejuk sngt. So, doctor tgh selimutkan die dulu.. 30 minit pastu pakar bius ckp, laki aku xsedar sngt. Doktor tgh kejutkan dia.. Pastu pakar bius dtg lg.. Die cuma bgtahu pukul 2pm laki aku kuar OT Room.. Aku mmng tngu depan tu je laa.. Pukul 2pm nurse sorong die keluar.. Macam separuh sedar lepas 5 jam dlm OT Room..

So, aku follow smpai msuk ward.. Time pas opearate la bru rasa bisanye.. Doctor memang ready painkiller.. Bile sakit je just pump.. Mmg mula2 pas operate tu mmng xdgr langsung suara die cakap.. gune bahasa isyarat je sbb terlampau sakit.. Time ni family dah kumpul.. Mak die dah start bace doa dan mcm2 Surah supaya redakan kesakitan.. Yang pasti setiap kali die tersedar die sakit dan akan pump painkiller.. So, aku rasa elok die tidur kot..

Selepas operation.. Wire purple tu la painkiller.. selimut biru boleh panaskan badan dia.. Sbb doctor takut die demam.. Lagipon mmg tgh sejuk sngt time tuu.













No comments:

Post a Comment