#header-inner img {margin: 0 auto !important;} #header-inner {text-align:center !important;} -->

Pages

Wednesday 4 February 2015

TIPS KE KOREA. WIHUUU.

Sangat berguna dengan tips-tips ni.  Jom share sama-sama:

  1. Pastikan nak pergi bahagian mana Korea, mcm aku pergi Seoul. Sebab ade 2 airport kalau naik AAX. Seoul dan Busan.
  2. Masuk ke negara Korea Selatan tidak memerlukan visa.- Visa on arrival sahaja
  3.  Kalau nak dapatkan tiket yg murah kene la rajin survey website AIR ASIA, MAS AIRLINE or KOREAN         AIRLINE. Tapi kalau nak lagi murah, kene la kahwin nnti dpt la tiket honeymoon bos belanja.. hoho..
  4. Travel sendiri je pergi mane2 lagi la jimat berganda. Tak perlu khidmat travel agent.
  5.  Sebelum pergi kene la rajin buat research dekat mane kite nak pergi dan tempat menarik di Korea. Kalau mcm aku pergi Seoul kene la rajin menggugel nye pon.
  6. Pengangkutan mmng senang. Subway berselirat. Bus pon senang. Tapi dorg gune bahasa dorang laa.
  7. REMEMBER: pengangkutan awam termasuk subway dan taxi menggunakan T-Money. T-Money mcm Touch N Go
  8. Beli T-Money card di 7 Eleven kat airport pon boleh..senang sikit nak turun naik train atau bas. Aku topup 50,000 won untuk 5 hari seorang. So aku 50,000 won, Firdaus 50,000 won.
  9. Hotel/guest house boleh dibooking online. Aku booking melalui AirBNB sbb aku prefer duduk kat tmpat yg senang nak makan dan masak.. Sebab aku ni cpt kembang tekak kalau mkn kt negara2 mcm ni. So, aku dengan laki aku bersetuju duduk di guest house yang boleh memasak dan lain2. Yang penting stay kat area Itaewon. Itaewon ni senang sikit dpat makanan halal..
  10. Kalau jenis yang memasak tu eloklah beli sabun Taharah. Sabun yang boleh menyamak segala periuk belanga yg digunakan org2 sebelum2 ni,
  11.  Buat itinerary tempat yang nak dilawati
  12.  Perjalanan mengambil masa selama 6 jam 20 minit.
  13.  Waktu di Korea awal sejam dari Malaysia.
  14.  Tukar siap-siap duit RM ke won di Malaysia. Bawak jugak duit RM cash dalam wallet/purse.Nak convert duit buat macam ni: contohnya 10,000 won buang 3 kosong kat belakang tu then 10 kat depan tu darab 3. That means 10,000 won = RM30. Tapi time aku pergi sana try buat international withdraw thru Maybank ATM Card sbb rase mcm xckup je duet tp x success. So, kalau nak tukar las2 minit duit dah kering tu kene tukar at least rm500 kalau2 duit xckup la kan. T-Money lak boleh ferund cash kalau masih ade balance
  15. Imigresen tak strict sngt kat sane. pasal makanan yang dibawa tak seperti Australia dan New Zealand. Bawalah apa sahaja seperti serunding, nasi impit, meggi, kari ayam, periuk belanga, rice cooker, peti ais. Ape yang aku buat aku bawak beras sunwhite yg packet kicik, nasi tomato brahim's, cili api, sesedap rasa, bwg 2 3 ulas. Telur aku beli kat itaewon. Ayam n minyak beli kat kedai muslim. Siap beli santan n sayur2. hehe
  16. Masa di imigresen, kastam tak check beg pun tapi kalau pakai jaket kena buka jaket. Kalau jnis pakai tudung tp sanggul tu lain mcm tinggi die raba la dlm kepala ade ape..
  17.  Suhu waktu spring pun agak sejuk. Lebih kurang 8*c-10*c. Pakai baju berlapis. Bawak jaket. Winter coat yang tebal-tebal tak perlu la nk mmenuhkan beg. Tapi aku n laki aku jnis mmng xtahan sejuk. Pakai bju tebal then jacket tebal lagi..
  18.  Nami Island terletak jauh sikit dari bandar Seoul. Masa perjalanan hampir 1 jam. Perlu naik train, bus, ferry, teksi, basikal dan sebagainya.
  19. Kalau rajin install lah application Jihachul daripada android/apple pada smart phone anda supaya mudah untuk study subway route map. Tak perlu internet. Tapi aku prefer physical map. Senang sikit.. Luas pemandangan rasa.
  20. Install application arah kiblat jugak sebab kat Korea tak ada petunjuk arah kiblat dan jugak waktu solat di sana.
  21. Stay di guest house yang dekat dengan subway atau tempat tumpuan pelancong
  22. Dalam subway station ada escalator tapi ada juga yang tak ada dan perlu naik tangga.
    Sangat azab untuk warga emas dan wanita mengandung. Kalau sanggup tunggulah lif
  23. Signboard-signboard juga dalam English.
  24. International plug adapter perlu ada
  25. Airport Incheon sangat besar sampai kena naik train dari satu terminal ke satu terminal. Sila datang awal ke airport jika tidak mahu ditinggal flight.
  26. Di Incheon airport ade wifi

No comments:

Post a Comment